
Hvordan kan vi gjøre kompetanseutvikling mer tilgjengelig, inspirerende og relevant? Det er spørsmålet bak LIFT – lift.uia.no, en ny, åpen digital plattform fra Universitetet i Agder som nå er lansert.
På LIFT vil du finne et rikt og variert innhold – med artikler, videoer, podkaster og praktiske verktøy som kombinerer forskning, erfaring og pedagogisk praksis. Alt er fritt tilgjengelig, helt uten innlogging.
– LIFT skal inspirere og støtte faglig utvikling på tvers av sektorer og fagområder. Plattformen er laget for alle som er engasjert i læring – enten du er lærer, leder, student eller jobber med kompetanseutvikling i andre sammenhenger, sier Haakon Sundbø, en av initiativtakerne bak satsingen.
Hva er LIFT?
LIFT er utviklet av en tverrfaglig gruppe med ansatte ved UiA, i samarbeid med lærere og fagpersoner fra hele Sørlandet. Målet er å løfte frem kunnskap og metoder som fungerer – og gjøre dem lett tilgjengelige for bruk i praksis.
Plattformen bygger på prinsippene om livslang læring, samskaping og fremtidsrettet kompetanse. Den skal styrke profesjonsutvikling, fremme samarbeid og bidra til innovasjon i utdanning og arbeidsliv.
På lift.uia.no finner du:
- Innhold som engasjerer – Podkaster, artikler og videoer fra praksisfeltet og forskningsfronten
- Praktiske verktøy og metoder – For lærere, ledere og utviklingsarbeid
- Åpen og tilgjengelig – Ingen innlogging nødvendig
- Eksempler på samskaping – Gode initiativer og erfaringer fra hele utdanningsfeltet
– Dette er en del av UiAs arbeid med å fremme «Samskaping for fremtidens kunnskap». Vi ønsker å gjøre det enklere for profesjonsutøvere å dele, lære og utvikle seg sammen, sier Sundbø.
Utforsk LIFT her: lift.uia.no
Siste aktueltsaker
Gjør kompetanseheving til kollektiv vekst – presentasjon NKUL 2025
Hvordan kan vi sikre at kompetanseheving blir mer enn enkeltstående tiltak – og heller utvikles til en kollektiv og varig praksis i skolen og barnehagen? På NKUL 2025 presenterte vi hvordan felles nettressurser kan fungere som fleksibel drivkraft i lokale utviklingsprosesser.
Skoleledere i Agder leder an i digital utvikling
Gjennom fire samlinger har skoleledere ved videregående skoler i Agder, sammen Agder fylkeskommune i partnerskap med Universitetet i Agder (UiA), arbeidet med å styrke skolenes digitale modenhet og utvikle strategier for utviklingen av den profesjonsfaglige digitale kompetansen (PfDK) ved skolene, og kompetanseheving i kunstig intelligens (KI).
Sammen i lærende nettverk – presentasjon NKUL 2024
Hvordan kan vi sikre at digital kompetanseheving ikke bare blir et punkt på skolens utviklingsplan, men faktisk fører til varig endring i klasserommet? I samarbeid med skoleeiere, rektorer, styrere, lærere og barnehagelærere i Agder har vi siden 2019 utviklet og gjennomført kurs i pedagogisk bruk av IKT gjennom DEKOMP og REKOMP.