
Hvordan kan vi sikre at digital kompetanseheving ikke bare blir et punkt på skolens utviklingsplan, men faktisk fører til varig endring i klasserommet? I samarbeid med skoleeiere, rektorer, styrere, lærere og barnehagelærere i Agder har vi siden 2019 utviklet og gjennomført kurs i pedagogisk bruk av IKT gjennom DEKOMP og REKOMP. Gjennom disse prosjektene har vi bygget lærende nettverk der deltakere får opplæring, utveksler erfaringer og videreutvikler sin praksis med støtte fra UH-sektoren. På NKUL 2024 delte vi våre erfaringer med å bygge opp slike nettverk, og hvordan de bidrar til varig kompetanseheving lokalt i sesjonen Sammen i lærende nettverk – Hvordan lykkes med digital kompetanseheving?
Som en del av NKUL 2024 – presentasjonen lanserte vi også en nettressurs knyttet til innholdet. Her får du en veiviser gjennom de fire fasene Bygg, Lær, Del, Voks – en ressurs som viser hvordan man kan planlegge, gjennomføre og forankre kompetanseheving i skoler og barnehager. Ressursen gir konkrete eksempler, maler og refleksjonsoppgaver for å støtte deg i arbeidet. Målet er å skape en læringskultur der deling, refleksjon og utvikling står i fokus.
Nettressursen er åpen for alle og inneholder både praktiske maler, veiledninger og eksempler som kan brukes i arbeidet med kompetanseheving. Målet er å bidra til at digital kompetanse ikke bare blir et prosjekt, men en naturlig del av skolens og barnehagens hverdag.
Siste aktueltsaker
Gjør kompetanseheving til kollektiv vekst – presentasjon NKUL 2025
Hvordan kan vi sikre at kompetanseheving blir mer enn enkeltstående tiltak – og heller utvikles til en kollektiv og varig praksis i skolen og barnehagen? På NKUL 2025 presenterte vi hvordan felles nettressurser kan fungere som fleksibel drivkraft i lokale utviklingsprosesser.
LIFT er lansert – En åpen, digital ressursplattform for læring og utvikling
Hvordan kan vi gjøre kompetanseutvikling mer tilgjengelig, inspirerende og relevant? Det er spørsmålet bak LIFT – lift.uia.no, en ny, åpen digital plattform fra Universitetet i Agder som nå er lansert. På LIFT vil du finne et rikt og variert innhold – med artikler, videoer, podkaster og praktiske verktøy som kombinerer forskning, erfaring og pedagogisk praksis. Alt er fritt tilgjengelig, helt uten innlogging.
Skoleledere i Agder leder an i digital utvikling
Gjennom fire samlinger har skoleledere ved videregående skoler i Agder, sammen Agder fylkeskommune i partnerskap med Universitetet i Agder (UiA), arbeidet med å styrke skolenes digitale modenhet og utvikle strategier for utviklingen av den profesjonsfaglige digitale kompetansen (PfDK) ved skolene, og kompetanseheving i kunstig intelligens (KI).