Kunstig intelligens i skolen

Utforsk mulighetene med kunstig intelligens

Denne siden samler praktiske ressurser for lærere som vil utforske hvordan kunstig intelligens kan styrke undervisningen. Her finner du konkrete tips til hvordan KI kan brukes i planlegging, vurdering og tilpasset opplæring, samt hvordan du kan spare tid i en travel skolehverdag.

Materialet viser både hvordan du selv kan bruke KI som pedagogisk verktøy og hvordan du kan hjelpe elevene å bli kritiske og kompetente KI-brukere.

For deg som jobber med læring og utvikling

  • Lærere i grunnskole og videregående opplæring
  • Ressurslærere og IKT-veiledere
  • Lærerutdannere og studenter i lærerutdanning
  • Skoleledere og utviklingsansvarlige
  • Pedagogiske rådgivere og ansatte i PPT
  • Kommunale skoleeiere og skoleutviklingsmiljøer

En ressurs i utvikling – med stadig nye eksempler fra klasserommet

Ressursene oppdateres jevnlig med nye eksempler fra klasserommet og er relevante uansett om du er nybegynner eller allerede har begynt å utforske KI i undervisningen.

Dette kan du lære om

  • Hva kunstig intelligens er og hvordan det fungerer
  • Hvordan bruke KI i planlegging og undervisning
  • Hvordan KI kan støtte tilpasset opplæring
  • Hvordan KI kan styrke elevers kreative prosesser
  • Hvordan KI kan bidra til vurdering og tilbakemelding
  • Hvordan lære elever kritisk og ansvarlig KI-bruk
  • Hvordan KI henger sammen med lærerens digitale kompetanse
  • Hvordan bruke KI-verktøy på en trygg og pedagogisk måte

Alle temaressurser:

Hva er kunstig intelligens?

Hva er kunstig intelligens?

En enkel innføring i hva kunstig intelligens er, hvordan KI-verktøy fungerer, og hvilke muligheter KI gir i klasserommet. For deg som vil forstå grunnprinsippene før du tar teknologien i bruk.

les mer
La elevene bruke KI som kreativ partner

La elevene bruke KI som kreativ partner

Praktiske metoder for å la elevene utforske KI som kreativt verktøy. Hvordan teknologien kan støtte elevenes skapende prosesser, styrke deres idéutvikling og gi rom for dypere faglig utforskning.

les mer
Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Hvordan KI kan integreres i din digitale lærerkompetanse og styrke din profesjonelle praksis. For deg som vil utforske hvordan ny teknologi kan styrke undervisningen og din rolle som pedagog.

les mer
KI som utjevnende verktøy

KI som utjevnende verktøy

Hvordan KI kan støtte mangfoldet i klasserommet gjennom tilpasset opplæring. Praktiske strategier for å bruke kunstig intelligens til å møte behovene hos både faglig sterke elever, elever som strever og flerspråklige elever.

les mer
Lærerens KI-verktøykasse

Lærerens KI-verktøykasse

Konkrete tips for hvordan du kan bruke KI i planlegging, vurdering og undervisning. Tidsbesparende verktøy og kreative løsninger som gjør lærerhverdagen enklere og mer inspirerende.

les mer
Kunstig intelligens og vurdering i skolen

Kunstig intelligens og vurdering i skolen

Hvordan kunstig intelligens kan utnyttes i vurderingsprosesser. Konkrete eksempler på bruk av KI for å skape bedre tilbakemeldinger, utvikle vurderingskriterier og egen vurderingspraksis.

les mer
Å undervise elever om kunstig intelligens

Å undervise elever om kunstig intelligens

Hvordan undervise om KI-teknologiens muligheter og begrensninger? Her finner du opplegg for å styrke elevenes kritiske tenkning og digitale dømmekraft i møte med kunstig intelligens i samfunnet og eget liv.

les mer

Bidragsytere:

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.

Les mer på uia.no

E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: maria.taraldsen@uia.no