KI-verktøy
Hvordan bruke denne ressursen
Lær hvordan du kan ta i bruk verktøy som Microsoft Copilot, Google Gemini og NotebookLM i undervisning og arbeid. Du får en kort innføring i hvordan de fungerer, hvordan du kommer i gang steg for steg, og eksempler på hva du kan teste ut selv.
Ressurssiden inneholder videoer, tips til utprøving og lenker til aktuelle verktøy. Ressursen er under utvikling, og det vil etter hvert komme presentasjoner av flere KI-verktøy og nye eksempler på bruksområder.
Introduksjon til Microsoft Copilot
Her får du en introduksjon til Copilot og noen tips til hvordan du kan eksperimentere selv.
Trinnvis instruksjon: Slik finner og bruker du Copilot
- Åpne en nettleser på datamaskinen, som Chrome, Safari, Edge, eller Firefox.
- Gå til https://copilot.microsoft.com i adressefeltet, eller søk «Copilot» i en søkemotor.
- Hvis Copilot krever innlogging, velg «Logg på», og bruk din ansatt-epost med tilhørende passord. Følg videre beskjed på skjermen hvis du blir bedt om tofaktor-autentisering. Ellers kan du begynne å bruke Copilot direkte.
- Finn tekstfeltet nederst, der du kan skrive spørsmål eller instruksjoner til Copilot.
- Klikk på «Send», på pilen til høyre, eller trykk «Enter» for å sende spørsmålet.
- Les svaret Copilot gir, og spør videre om nødvendig for å få et mer presist svar.
Eksempler på noe du kan teste ut i Copilot
- Planlegg en undervisningsøkt med disposisjon (intro, aktiviteter, oppsummering).
- Få forklaringer på et begrep tilpasset barn, VGS-elever og kollegaer.
- Be om fem oppgaver eller refleksjonsspørsmål til et tema.
- Omskriv en fagtekst til enklere språk eller kort oppsummering.
- Lag forslag til vurderingskriterier (lav–middels–høy).
- Bruk Copilot som sparringspartner for idéer til undervisning.
- Lage forslag til agenda/innhold i et personalmøte ut fra stikkord du gir (f.eks. vurdering eller trivsel)
- Foreslå tre tiltak for å styrke skolens arbeid med digital kompetanse
- Lage et utkast til foreldreskriv om et gitt tema
språkvaske en melding du har sendt ut (hva kan du bli bedre på neste gang?) - Sjekke informasjonsbrev som skal gå til foresatte, hvilke begreper bør forklares? Hva kan gjøres enklere?
- Formulere den samme meldingen på tre måter: til elever, foresatte og lærere
Introduksjon til Google Gemini
Her får du en introduksjon til Google Gemini og noen tips til hvordan du kan eksperimentere selv.
Trinnvis instruksjon: Slik finner og bruker du Gemini
- Åpne en nettleser på datamaskinen, som Chrome, Safari, Edge, eller Firefox.
- Gå til https://gemini.google.com i adressefeltet, eller søk etter «Google Gemini» i en søkemotor.
- Hvis Gemini krever innlogging, velg «Logg på», og bruk din ansatt-epost med tilhørende passord. Følg videre beskjed på skjermen hvis du blir bedt om tofaktor-autentisering. Ellers kan du begynne å bruke Gemini direkte.
- Finn tekstfeltet nederst, der du kan skrive spørsmål eller instruksjoner til Gemini.
- Trykk «Enter» for å sende spørsmålet.
- Les svaret Gemini gir, og spør videre om nødvendig for å få et mer presist svar.
Eksempler på noe du kan teste ut i Gemini
- Planlegg en undervisningsøkt med disposisjon (intro, aktiviteter, oppsummering).
- Få forklaringer på et begrep tilpasset barn, VGS-elever eller kollegaer.
- Generere bilder
- Be om fem oppgaver eller refleksjonsspørsmål til et tema.
- Omskriv en fagtekst til enklere språk eller kort oppsummering.
- Lag forslag til vurderingskriterier (lav–middels–høy).
- Bruk Gemini som sparringspartner for idéer til undervisning.
- Lage forslag til agenda/innhold i et personalmøte ut fra stikkord du gir (f.eks. vurdering eller trivsel)
- Foreslå tre tiltak for å styrke skolens arbeid med digital kompetanse
- Lage et utkast til foreldreskriv om et gitt tema
språkvaske en melding du har sendt ut (hva kan du bli bedre på neste gang?) - Sjekke informasjonsbrev som skal gå til foresatte, hvilke begreper bør forklares? Hva kan gjøres enklere?
- Formulere den samme meldingen på tre måter: til elever, foresatte og lærere
Introduksjon til Google NotebookLM
Her får du en introduksjon til Google NotebookLM og noen tips til hvordan du kan eksperimentere selv.
Nb: Merk at Google Gemini og Google NotebookLM krever at en bruker sin ikrs.no google-adresse.
Trinnvis instruksjon: Slik finner og bruker du NotebookLM
- Åpne en nettleser på datamaskinen (Chrome, Safari, Edge eller Firefox).
- Gå til https://notebooklm.google i adressefeltet, eller søk etter «NotebookLM» i en søkemotor.
- Logg inn med den Google-kontoen du bruker til vanlig på din arbeidsplass . Følg eventuelle steg for tofaktor-autentisering.
- Klikk på + New Notebook for å åpne en ny «Notatbok».
- Last opp dokumenter, lenker eller skriv inn tekst du vil jobbe med.
- Bruk feltet nederst til å stille spørsmål eller gi instruksjoner. Trykk Enter for å sende.
- Les svaret fra NotebookLM, og spør videre for å utdype eller avklare.
Eksempler på noe du kan teste ut i NotebookLM
- Last opp en fagartikkel eller læreplanutdrag og be NotebookLM lage et utkast til en undervisningsøkt basert på innholdet.
- Velg et vanskelig fagbegrep i teksten og be NotebookLM tilpasse innholdet til en aldersgruppe – for eksempel elev på 5. trinn, VGS-elev eller kollega.
- Last opp en lengre tekst (f.eks. teorihefte eller elevtekst) og be NotebookLM om å oppsummere eller forenkle språket.
- Bruk en opplastet oppgavebeskrivelse og be NotebookLM lage forslag til vurderingskriterier (lav–middels–høy).
- Utforsk idéer ved å stille åpne spørsmål som: «Hva slags undervisningsaktiviteter kan jeg lage ut fra disse kildene?»
- Last opp en PDF, for eksempel Overordnet del LK20, en forskningsartikkel eller en strategi, og be NotebookLM gi forklaring, sammendrag eller trekke ut tre hovedpunkter.
Andre temaressurser:
Hva er kunstig intelligens?
En enkel innføring i hva kunstig intelligens er, hvordan KI-verktøy fungerer, og hvilke muligheter KI gir i klasserommet. For deg som vil forstå grunnprinsippene før du tar teknologien i bruk.
La elevene bruke KI som kreativ partner
Praktiske metoder for å la elevene utforske KI som kreativt verktøy. Hvordan teknologien kan støtte elevenes skapende prosesser, styrke deres idéutvikling og gi rom for dypere faglig utforskning.
Kunstig intelligens og lærerens PfDK
Hvordan KI kan integreres i din digitale lærerkompetanse og styrke din profesjonelle praksis. For deg som vil utforske hvordan ny teknologi kan styrke undervisningen og din rolle som pedagog.
KI som utjevnende verktøy
Hvordan KI kan støtte mangfoldet i klasserommet gjennom tilpasset opplæring. Praktiske strategier for å bruke kunstig intelligens til å møte behovene hos både faglig sterke elever, elever som strever og flerspråklige elever.
Lærerens KI-verktøykasse
Konkrete tips for hvordan du kan bruke KI i planlegging, vurdering og undervisning. Tidsbesparende verktøy og kreative løsninger som gjør lærerhverdagen enklere og mer inspirerende.
Kunstig intelligens og vurdering i skolen
Hvordan kunstig intelligens kan utnyttes i vurderingsprosesser. Konkrete eksempler på bruk av KI for å skape bedre tilbakemeldinger, utvikle vurderingskriterier og egen vurderingspraksis.
Å undervise elever om kunstig intelligens
Hvordan undervise om KI-teknologiens muligheter og begrensninger? Her finner du opplegg for å styrke elevenes kritiske tenkning og digitale dømmekraft i møte med kunstig intelligens i samfunnet og eget liv.
Bidragsytere:

Haakon Sundbø
Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.
Les mer på uia.no
E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen
Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.
Les mer på uia.no
E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen
Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.
Les mer på uia.no
E-post: maria.taraldsen@uia.no






