KI som utjevnende verktøy

Kunstig intelligens har potensial til å støtte lærere i arbeidet med tilpasset opplæring. Riktig brukt kan teknologien bidra til å redusere forskjeller i elevgruppen, og gjøre det lettere å møte individuelle behov. Enten du har elever som trenger støtte for å mestre grunnleggende ferdigheter, eller elever som trenger faglige utfordringer, finnes det måter å bruke KI på som fremmer både læring og motivasjon.

Hva betyr det å bruke KI for å utjevne forskjeller?

Når vi snakker om at KI kan være utjevnende, handler det om at teknologien kan bidra til at flere elever får tilgang til innhold, hjelp og tilbakemelding – uavhengig av ferdighetsnivå, språkbakgrunn eller lærevansker. KI kan også brukes for å styrke faglig fordypning for elever som ligger foran.

Det viktigste er hvordan læreren legger til rette for at teknologien brukes bevisst og pedagogisk. Elevene klarer ikke alltid dette på egen hånd, og det er stor variasjon i digital kompetanse, språkforståelse og evne til å vurdere informasjon.

Tilrettelegging for elever som trenger støtte

For elever som strever med å forstå lærestoffet, kan KI brukes som støtte til å forklare fagstoff på en enklere måte. Du kan oppmuntre elevene til å bruke KI for å få:

  • forklaringer med enklere språk

  • definisjoner av begreper

  • eksempler som konkretiserer innholdet

Du som lærer kan også lage ferdige spørsmål eller instruksjoner de kan bruke, som:
“Forklar fotosyntese på en enkel måte” eller “Hva betyr ‘bærekraftig utvikling’ for barn på mellomtrinnet?”

Forenkling av tekster: Gjør komplekst fagstoff mer tilgjengelig. 

Forslag ledetekst: Her er et avsnitt fra læreboka om den industrielle revolusjon. Kan du omskrive dette til: 1) En enklere versjon med kortere setninger og hverdagslig språk for elever som sliter med lesing, 2) En versjon med de samme fagbegrepene men med ordforklaringer, og 3) En versjon med visuelle nøkkelord man kan tegne symboler til? 

 

Elever med dysleksi eller andre utfordringer knyttet til lesing og skriving kan ha god nytte av verktøy som:

  • foreslår forbedringer i tekster

  • tilbyr alternative formuleringer

  • hjelper med rettskriving og grammatikk

  • kan forklare oppgaver og dele opp i mindre deler slik at eleven kan takle et og et element av gangen

Du kan modellere hvordan man bruker verktøyet på en konstruktiv måte, og veilede i å forstå og bearbeide tilbakemeldingene som kommer.

Forslag ledetekst: Jeg jobber med en tekst om [tema] og har dysleksi. Kan du hjelpe meg med: 1. Rette stavefeil/grammatikk. 2.Foreslå tydeligere formuleringer der det trengs. 3. Peke ut hva som mangler iteksten eller er uklart. Forklar kort i enkelt språk hvorfor endringene er nyttige så jeg kan lære av det.

Her er teksten min: [tekst]

Språklige minoriteter

KI kan være spesielt nyttig for elever som ikke har norsk som morsmål. Mange verktøy kan oversette eller forklare fagstoff på flere språk. Du kan oppmuntre eleven til å bruke morsmålet sitt i kombinasjon med norsk – for eksempel ved å:

  • be om oversettelser

  • sammenligne begreper på to språk

  • bruke KI til å forklare norsk grammatikk eller setningsstruktur

  • Bruke KI «i rolle» for å lære språk

Forslag ledetekst: Jeg har en nyankommet elev fra Syria i klassen min som snakker arabisk. Kan du oversette disse 10 nøkkelbegrepene fra naturfag om vannets kretsløp til arabisk, og gi en enkel definisjon på både norsk og arabisk for hvert begrep? 

Bruke KI til å tilpasse tekster med LIX-skalaen (lesbarhetsindeks)

Lix-skalaen (lesbarhetsindeks) er et verktøy som brukes til å måle hvor lett eller vanskelig en tekst er å lese. Skalaen tar hensyn til tekstens lengde og kompleksitet ved å analysere to faktorer:

  • Gjennomsnittlig setningslengde: Antall ord delt på antall setninger i teksten. Lange setninger gjør teksten mer krevende.
  • Andel lange ord: Prosentandelen av ord med mer enn seks bokstaver. Mange lange ord gjør teksten vanskeligere.
Et nyttig bruksområde av LIX-skalaen er forenkling og tilpassing av tekster (lærebok, nettside, eller KI-generert osv.) til en elevs nivå. For eksempel kan LIX-skalaen være god å bruke, prøv deg frem! Du kan selvfølgelig be om tilpasning til en viss aldersgruppe eller trinn også. Måler vanskelighetsgraden i en tekst basert på antall ord, antall setninger og antall lange ord (over seks bokstaver)
  • Under 25: Veldig enkel tekst, lett å lese for yngre eller nybegynnere.
  • 25–30: Enkel tekst.
  • 30–40: Middels vanskelig tekst.
  • 40–50: Vanskelig tekst.
  • Over 50: Svært vanskelig tekst, akademisk eller meget faglig.

Slik kan du jobbe med utjevnende strategier i klasserommet

Modellér KI-bruk i fellesskap: Still spørsmål til KI sammen med elevene, vis hvordan man kan justere en forespørsel, og drøft kvaliteten på svarene som kommer. Når elevene ser at det er lov å prøve og feile, og at gode resultater ofte kommer etter flere forsøk, senkes terskelen for å bruke verktøyet på en utforskende og lærende måte.

Hjelp elevene å stille presise og relevante spørsmål: Du kan lage enkle spørsmålsrammer, som elevene kan tilpasse selv. Etter hvert kan dere utvikle disse sammen i klassen, slik at elevene får et verktøysett for å bruke KI mer selvstendig. Det å lære å stille gode spørsmål er en ferdighet i seg selv – og en del av både faglig og digital kompetanse.

Hjelp elevene med å vurdere KI-svar:  Selv om KI ofte formulerer seg korrekt og troverdig, betyr ikke det at innholdet alltid er riktig eller relevant. Her kan du som lærer bruke tid på å sammenligne KI-svar med lærebøker eller andre kilder, og samtale om hva som gjør en forklaring god, relevant eller faglig pålitelig.

Variasjon og faglig dybde for elever som trenger utfordringer

KI kan være et godt verktøy for å gi elever som trenger ekstra faglige utfordringer mulighet til å jobbe mer selvstendig, utforske fagstoff i dybden og utvikle mer avanserte tenkemåter. Her er det du som lærer som legger føringene, ved å formulere gode oppgaver og skape rom for utforsking, refleksjon og videre læring.

Lag ulike versjoner av en oppgave: én versjon som gir støtte og struktur, og en annen som utfordrer eleven til å analysere, sammenligne eller argumentere. Du kan for eksempel be KI lage to varianter av en oppgave – én tilpasset mellomnivå og én for viderekomne – og deretter justere selv. Dette kan være særlig nyttig når du har behov for rask differensiering uten å lage alt fra bunnen av.

Be elevene bruke KI til å formulere egne problemstillinger innenfor et tema dere jobber med: Elever som mestrer faget godt, kan få som oppgave å utforske ulike perspektiver, stille kritiske spørsmål, hente frem motargumenter, eller sammenligne ulike kilder og fremstillinger. Du kan også la dem bruke KI som sparringspartner i idéfasen, og deretter utvikle egne faglige tekster eller presentasjoner med støtte fra deg og andre kilder.

Bruk KI som treningsarena for muntlige ferdigheter: Elever kan prøve ut argumenter i en samtale med en chatbot, øve seg på å forklare fagbegreper, eller simulere en diskusjon. Slike øvelser kan gjøre elevene bedre forberedt på muntlige vurderingssituasjoner eller debatter i klassen.

Lærerens rolle er avgjørende

For at KI skal fungere som et utjevnende verktøy, må læreren være den som veileder, modellerer og legger til rette. Teknologien i seg selv er ikke inkluderende – det er bruken som avgjør effekten.

Du trenger ikke være ekspert for å komme i gang. Start i det små, prøv deg frem sammen med elevene, og bruk konkrete eksempler som passer til fagstoffet og nivået i klassen.

Det viktigste er at du hjelper elevene med å bruke KI på en måte som støtter læring – og at du skaper trygge rammer for refleksjon, vurdering og nysgjerrighet.

Lenker

Andre temaressurser:

Hva er kunstig intelligens?

Hva er kunstig intelligens?

En enkel innføring i hva kunstig intelligens er, hvordan KI-verktøy fungerer, og hvilke muligheter KI gir i klasserommet. For deg som vil forstå grunnprinsippene før du tar teknologien i bruk.

les mer
La elevene bruke KI som kreativ partner

La elevene bruke KI som kreativ partner

Praktiske metoder for å la elevene utforske KI som kreativt verktøy. Hvordan teknologien kan støtte elevenes skapende prosesser, styrke deres idéutvikling og gi rom for dypere faglig utforskning.

les mer
Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Hvordan KI kan integreres i din digitale lærerkompetanse og styrke din profesjonelle praksis. For deg som vil utforske hvordan ny teknologi kan styrke undervisningen og din rolle som pedagog.

les mer
Lærerens KI-verktøykasse

Lærerens KI-verktøykasse

Konkrete tips for hvordan du kan bruke KI i planlegging, vurdering og undervisning. Tidsbesparende verktøy og kreative løsninger som gjør lærerhverdagen enklere og mer inspirerende.

les mer
Kunstig intelligens og vurdering i skolen

Kunstig intelligens og vurdering i skolen

Hvordan kunstig intelligens kan utnyttes i vurderingsprosesser. Konkrete eksempler på bruk av KI for å skape bedre tilbakemeldinger, utvikle vurderingskriterier og egen vurderingspraksis.

les mer
Å undervise elever om kunstig intelligens

Å undervise elever om kunstig intelligens

Hvordan undervise om KI-teknologiens muligheter og begrensninger? Her finner du opplegg for å styrke elevenes kritiske tenkning og digitale dømmekraft i møte med kunstig intelligens i samfunnet og eget liv.

les mer

Bidragsytere:

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.

Les mer på uia.no

E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: maria.taraldsen@uia.no