
Hvordan kan vi sikre at digital kompetanseheving ikke bare blir et punkt på skolens utviklingsplan, men faktisk fører til varig endring i klasserommet? I samarbeid med skoleeiere, rektorer, styrere, lærere og barnehagelærere i Agder har vi siden 2019 utviklet og gjennomført kurs i pedagogisk bruk av IKT gjennom DEKOMP og REKOMP. Gjennom disse prosjektene har vi bygget lærende nettverk der deltakere får opplæring, utveksler erfaringer og videreutvikler sin praksis med støtte fra UH-sektoren. På NKUL 2024 delte vi våre erfaringer med å bygge opp slike nettverk, og hvordan de bidrar til varig kompetanseheving lokalt i sesjonen Sammen i lærende nettverk – Hvordan lykkes med digital kompetanseheving?
Som en del av NKUL 2024 – presentasjonen lanserte vi også en nettressurs knyttet til innholdet. Her får du en veiviser gjennom de fire fasene Bygg, Lær, Del, Voks – en ressurs som viser hvordan man kan planlegge, gjennomføre og forankre kompetanseheving i skoler og barnehager. Ressursen gir konkrete eksempler, maler og refleksjonsoppgaver for å støtte deg i arbeidet. Målet er å skape en læringskultur der deling, refleksjon og utvikling står i fokus.
Nettressursen er åpen for alle og inneholder både praktiske maler, veiledninger og eksempler som kan brukes i arbeidet med kompetanseheving. Målet er å bidra til at digital kompetanse ikke bare blir et prosjekt, men en naturlig del av skolens og barnehagens hverdag.
Siste aktueltsaker
KI-samling for skoler i Østre Agder
Ivrige skoleledere og lærere fra ungdomsskolene i Arendal, Tvedestrand, Risør, Gjerstad, Åmli, Vegårshei og Froland var samlet for å få kompetanseheving innen kunstig intelligens (KI). Haakon Sundbø, Institutt for IKT ved UiA og Gry Jacobsen fra Grimstad Ungdomsskole og UiA var faglig ansvarlige for samlingen. Mye har skjedd rundt KI de siste årene og stadig ble vi påminnet om at den første ChatGPT ble tatt bruk i nov 2022, altså for under to år siden.