Pedagogisk arbeid med LK20
Her vil du finne ressurser knyttet til pedagogisk arbeid med LK20.
Vi har lyttet til lærernes erfaringer og ønsker å tilby ressurser som bygger på et solid kunnskapsgrunnlag og er relevante for praksisfeltets behov. Gjennom praksisnære eksempler, refleksjonsspørsmål og faglige perspektiver ønsker vi å stimulere til utvikling i profesjonsfellesskapet.
LK20 i klasserommet
Hvordan oppleves LK20 i klasserommet – fem år etter innføringen? Hva kjennetegner god undervisning og vurdering i lys av intensjonene i læreplanen? Og hvordan kan vi støtte hverandre i arbeidet med å utvikle praksis som gir mening for både elever og lærere?
På denne siden vil vi samle ressurser som tar utgangspunkt i praksisfeltets behov og erfaringer med LK20. Innholdet er under utvikling og bygger på et solid kunnskapsgrunnlag bestående av lærerundersøkelser, intervjuer, forskningsbasert innsikt og faglig refleksjon. Alt utvikles i samarbeid mellom Universitetet i Agder og Statsforvalteren i Agder, og bygger på innsikt fra lærerutdanning, tilskuddsordningen og profesjonsutvikling.
Flere ressurser publiseres fortløpende – følg med!
Læringspodden – om overordnede prinsipper i LK20, profesjonsfelleskapet, vurdering og tverrfaglighet
Læringspodden er en podcast om læring og skole som lages av faglærere som jobber med DeKomp og lærerutdanning på UiA.
Her finner du læringspodden – nye episoder er under produksjon.
Alle temaressurser:

Mulighetsrommet i LK20
Hvordan kan vi forstå og bruke handlingsrommet i LK20 til å utvikle lokal praksis? Vi ønsker å bidra med eksempler, spørsmål og perspektiver som støtter utviklingsarbeid og styrker profesjonsfellesskapet i arbeidet med å realisere læreplanens intensjoner.
Kommer

Elevenes læreplan
Hvordan kan læreplanen bli relevant og meningsfull for elevene? Hvordan kan vi legge til rette for at elever får innsikt i hva de skal lære, hvorfor det er viktig, og hvordan de kan vise sin kompetanse? Målet er å bidra til refleksjon og støtte læreres arbeid med elevmedvirkning, motivasjon og læringsprosesser.
Kommer

Vurdering og LK20
I disse ressursene ønsker vi å utforske hvordan vurdering kan forstås og praktiseres i tråd med gjeldende forskrifter, med særlig vekt på elevenes læring og lærelyst. Vi vil støtte lærere i å utvikle trygghet og faglig forankring i vurderingsarbeidet, og bidra til refleksjon rundt hvordan vurdering oppleves for elevene.
Kommer
Bidragsytere:

Mariette Aanensen
Mariette Aanensen er universitetslektor i engelsk ved Universitetet i Agder og underviser og forsker primært innen lærerutdanningen og i tilskuddsordningene. Hun har et særlig fokus på arbeid med læreplaner, kartlegging og vurdering, og har bred undervisningserfaring fra ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæring.
Les mer på uia.no
E-post: mariette.aanensen@uia.no

Birgitte Wergeland
Birgitte Wergeland er universitetslektor i pedagogikk ved Universitet i Agder. Hun underviser i lærerutdanningene og har en stor del av sitt pedagogiske virke i tilskuddsordningene. Hun har bred erfaring med pedagogisk utviklingsarbeid både i offentlig og privat sektor.
Les mer på uia.no
E-post: birgitte.wergeland@uia.no

Elin Arnesen Moseid
Elin Arnesen Moseid er universitetslektor ved Universitetet i Agder, tilknyttet Institutt for nordisk og mediefag. Hun underviser i lærer- og barnehagelærerutdanningen, i etter- og videreutdanning og i tilskuddsordningene. Hun har skrevet og bidratt til flere fagbøker og artikler om barne- og ungdomslitteratur, estetisk lesing og litteraturdidaktikk.
Les mer på uia.no
E-post: elin.moseid@uia.no

Gjermund Torkildsen
Gjermund Torkildsen er universitetslektor ved Universitetet i Agder, tilknyttet Institutt for matematiske fag. Han underviser og forsker innen matematikkdidaktikk og er utviklingspartner i tilskuddsordningene. Torkildsen er aktiv i faglige nettverk og prosjekter, blant annet MERGA (Mathematics Education Research Group at Agder), som fokuserer på forskning og utvikling innen matematikkdidaktikk.
Les mer på uia.no
E-post: gjermund.torkildsen@uia.no