Hvordan lykkes med digital kompetanseheving

En praktisk veiviser for lærende nettverk i barnehage og skole

Hvordan kan vi sikre at digital kompetanseheving ikke bare blir et punkt på skolens utviklingsplan, men faktisk fører til varig endring i klasserommet? Denne nettressursen viser hvordan lærende nettverk, forankret i sterke partnerskap mellom universitet, skoleeiere og praksisfeltet, kan bidra til reell endring i barnehage og skole. Her får du tilgang til konkrete ressurser, eksempler og maler som kan brukes direkte i arbeidet med kompetanseutvikling.

I 2024 delte vi våre erfaringer med å bygge lærende nettverk, gjennomføre kurs og veilede skoler og barnehager i å utvikle kompetanse videre på egen arbeidsplass på den nasjonale konferansen for bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) i Trondheim. Du kan laste ned presentasjonen her: «Sammen i lærende nettverk»

For deg som jobber med læring, utvikling og profesjonsutvikling:

  • Lærere og barnehagelærere
  • Skole- og barnehageledere
  • Kommunale skoleeiere og utviklingsledere
  • UH-ansatte med ansvar for kompetansetiltak i utdanning

En ressurs i utvikling – basert på erfaringer fra praksis

Innholdet bygger på erfaringer fra DEKOMP og tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling, og er testet i samarbeid med barnehager og skoler over hele landet.

Dette kan du lære om

  • Hvordan etablere og forankre lærende nettverk i samarbeid med UH-sektor og skoleeiere
  • Hvordan planlegge og gjennomføre praksisnær og forskningsinformert kompetanseheving
  • Hvordan skape eierskap, forventningsavklaring og tydelige strukturer
  • Hvordan bruke kartlegginger og refleksjon for å velge relevante tiltak
  • Hvordan dele erfaringer og sikre overføring fra nettverk til praksisfelt
  • Hvordan opprettholde endringer og skape kultur for deling og videre læring
  • Hvordan digitale verktøy kan støtte læring, oppfølging og evaluering

Hva finner du her?

Nettressursen er delt inn i fire hovedfaser som hver beskriver en viktig del av prosessen:

Bygg – Forberedelse og rigging av lærende nettverk: Hvordan skape gode rammer, rigge nettverket og forankre arbeidet hos alle involverte.

Lær – Felles kunnskapsbygging og praksisnær opplæring: Hvordan bygge felles forståelse, dele kunnskap og lære sammen gjennom praksisnære aktiviteter.

Del – Overføring til praksis og erfaringsdeling: Hvordan sikre at det som læres i nettverket også sprer seg og skaper endring i praksis.

Voks – Sikre varig endring og videreutvikling: Hvordan kompetansehevingstiltak videreføres over tid for varig effekt.

Alle temaressurser:

Bidragsytere:

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.

Les mer på uia.no

E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: maria.taraldsen@uia.no