Hvordan lykkes med digital kompetanseheving
En praktisk veiviser for lærende nettverk i barnehage og skole
Hvordan kan vi sikre at digital kompetanseheving ikke bare blir et punkt på skolens utviklingsplan, men faktisk fører til varig endring i klasserommet? Denne nettressursen viser hvordan lærende nettverk, forankret i sterke partnerskap mellom universitet, skoleeiere og praksisfeltet, kan bidra til reell endring i barnehage og skole. Her får du tilgang til konkrete ressurser, eksempler og maler som kan brukes direkte i arbeidet med kompetanseutvikling.
I 2024 delte vi våre erfaringer med å bygge lærende nettverk, gjennomføre kurs og veilede skoler og barnehager i å utvikle kompetanse videre på egen arbeidsplass på den nasjonale konferansen for bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) i Trondheim. Du kan laste ned presentasjonen her: «Sammen i lærende nettverk»
For deg som jobber med læring, utvikling og profesjonsutvikling:
- Lærere og barnehagelærere
- Skole- og barnehageledere
- Kommunale skoleeiere og utviklingsledere
- UH-ansatte med ansvar for kompetansetiltak i utdanning
En ressurs i utvikling – basert på erfaringer fra praksis
Innholdet bygger på erfaringer fra DEKOMP og tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling, og er testet i samarbeid med barnehager og skoler over hele landet.
Dette kan du lære om
- Hvordan etablere og forankre lærende nettverk i samarbeid med UH-sektor og skoleeiere
- Hvordan planlegge og gjennomføre praksisnær og forskningsinformert kompetanseheving
- Hvordan skape eierskap, forventningsavklaring og tydelige strukturer
- Hvordan bruke kartlegginger og refleksjon for å velge relevante tiltak
- Hvordan dele erfaringer og sikre overføring fra nettverk til praksisfelt
- Hvordan opprettholde endringer og skape kultur for deling og videre læring
- Hvordan digitale verktøy kan støtte læring, oppfølging og evaluering
Hva finner du her?
Nettressursen er delt inn i fire hovedfaser som hver beskriver en viktig del av prosessen:
Bygg – Forberedelse og rigging av lærende nettverk: Hvordan skape gode rammer, rigge nettverket og forankre arbeidet hos alle involverte.
Lær – Felles kunnskapsbygging og praksisnær opplæring: Hvordan bygge felles forståelse, dele kunnskap og lære sammen gjennom praksisnære aktiviteter.
Del – Overføring til praksis og erfaringsdeling: Hvordan sikre at det som læres i nettverket også sprer seg og skaper endring i praksis.
Voks – Sikre varig endring og videreutvikling: Hvordan kompetansehevingstiltak videreføres over tid for varig effekt.
Alle temaressurser:
Bygg: Hvordan bygge fundamentet for lærende nettverk
Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament.
Lær: Hvordan lære av og med hverandre
Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det.
Del: Hvordan dele det vi har lært
Ved å dele det vi har lært, skaper vi muligheter for en varig, endret praksis.
Voks: Hvordan vokse og sikre en varig, endret praksis
En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging.
Bidragsytere:

Haakon Sundbø
Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.
Les mer på uia.no
E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen
Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.
Les mer på uia.no
E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen
Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.
Les mer på uia.no
E-post: maria.taraldsen@uia.no



