Kunstig intelligens og vurdering i skolen

Hvordan kan vi vite sikkert at det elevene leverer på en prøve eller enn oppgave, faktisk gjenspeiler elevens kompetanse? Det er tilnærmet umulig, i hvert fall i nå, å oppdage KI-generert tekst ved hjelp av et plagiatverktøy, fordi KI ikke plagierer allerede utgitt stoff på den “tradisjonelle” måten. Dette utfordrer hvordan vi tenker om vurdering i skolen. Endrede vurderingsformer med fokus på prosess, kildekritikk og evnen til å bruke KI som et hjelpemiddel, ikke en erstatning for egen tenkning, kan fungere i klasserommet i dag.

Når er elevenes bruk av KI fusk?

Fusk kommer som oftest an på konteksten oppgaven utføres i. Hvilke rammer er satt for oppgaven? Hvilken avtale for arbeid og læring har lærer og elev inngått? Vi bruker stavekontroll og lar KI lese opp teksten for å lytte gjennom. Vi bruker kalkulator med den største selvfølgelighet. Hvor går grensen for når hjelp med språket eller utregning er «for mye»? Dessuten – hva hvis KI er tatt med i idemyldring, generering av argumenter, gi forslag til søkeord osv.? Det er det viktig å snakke om med elevene.

Er dette fusk?

  • å bruke KI til å forklare et vanskelig begrep
  • å bruke KI til å lage en skriveramme for et tema
  • å bruke KI til å finne argumenter for/mot et tema
  • å bruke KI til å rette staving og grammatikk i en tekst
  • å bruke KI i utregningen av et matematikkstykke
  • å bruke KI til skrive starten på en fortelling
  • å bruke KI til å forbedre flyt og ordvalg i en tekst
  • å bruke KI til å analysere en novelle/et dikt/osv.
  • å bruke KI til å oppsummere en bok eleven har/ikke har lest selv
  • å bruke KI til å gi oversikt over et tema eller en problemstilling

Som du sikkert allerede har tenkt, er svaret…Tja. Det kommer an på situasjonen. Hvilke rammer har læreren satt for oppgaven eleven arbeider med? Hvilke deler av elevens kompetanse skal vurderes? Noen ganger er det helt innenfor å be KI om å lage en skriveramme for en tekst, eller å finne argumenter og så bearbeide og skrive selve teksten selv, andre ganger er poenget kanskje å selv øve struktur og å finne argumenter for en sak.

Det praktiske: vurdering og KI

Når elever bruker språkmodeller i skolearbeidet, må læreren tilpasse hvordan hen skal vurdere elevenes innsats og forståelse. Det er viktig å se på hele arbeidsprosessen, ikke bare sluttproduktet. Lærere kan for eksempel be elevene dokumentere hvordan de brukte språkmodellen, hvilke spørsmål de stilte, og hvordan de vurderte svarene. En arbeidslogg kan gi innsikt i elevenes evne til å bruke teknologien fornuftig.

Så er spørsmålet – hvordan gjør vi dette i praksis? Utvikling av tydelige vurderingskriterier som inkluderer bruk av språkmodeller, krever nytenking. KI er et element i vurderingen som kanskje ikke ligner på andre hjelpemidler som elevene tradisjonelt har hatt tilgang til. Det er ikke det samme som å kopiere fra Google, her er teksten generert av KI, uten at det går an å finne tilbake til opprinnelsesteksten.

For å kunne lage trygge og tydelige rammer for undervisning og arbeid, er det viktig å tenke gjennom hvordan elever skal arbeide med oppgaver med og uten formell vurdering. For å komme i gang med eget arbeid på dette området kan det være nyttig å se nærmere på denne skalaen, The AI Assessment Scale (AIAS)

Skalaen går fra oppgaver helt uten KI-bruk, til fri bruk av KI.

Utsnitt av vurderingsramme med kriterier for refleksjon rundt kunstig intelligens

VuKI er oversatt og bearbeidet av Stine Brynhildsen

Eksempel på vurderingsmatrise for elevoppgaver med bruk av KI

Bildet av tabellen er lastet ned fra Leon Furze

Tenk over:

  • Hvordan kan en oppgave som inkluderer bruk av KI i ulike stadier av oppgaven se ut?
  • Hvordan kan du lage vurderingskriterier på en oppgave som tar høyde for KI-bruk?
  • Skal det alltid være lov å bruke KI? Hvis ikke, hvordan vil du organisere arbeid og oppgaver der KI ikke er inkludert?
  • Hvilke kompetanser kan elever utvirke ved å bruke KI på en ansvarlig måte?
  • Hva kan være ulempene for elevens læring hvis hen bruker KI ofte?

Et spørsmål du som lærer må ta stilling til, er om du bør la KI vurdere elevtekster. Kan KI vurdere og gi tilbakemeldinger på oppgaver på lik linje med en erfaren lærer? Forskning på feltet indikerer at under visse forutsetninger kan tilbakemeldinger generert av KI være hensiktsmessige. En fordel med slike tilbakemeldinger kan være at elever kan få rask tilbakemelding underveis i prosessen om de svarer på oppgaven, om argumenter er relevante, om språket er klart, på staving og grammatikk og så videre. En slik bruk av KI vil også spare tid og arbeid for læreren. En ulempe er at det kan være vanskelig for læreren å bli kjent med elevens skrivekompetanse, som også kan være en viktig indikasjon på elevens forståelse av fagstoffet. KI kan heller ikke ta de faglige vurderingene rundt tekster og oppgaver som en lærer kan.

Samtidig kan tilbakemelding fra KI kan kanskje sikre en mer konsekvent og objektiv vurdering uten å bli påvirket av subjektive faktorer. På den andre siden er den subjektive kjennskapen til eleven er en viktig del av utformingen av lærerens tilbakemelding, og det vil være naturlig og selvfølgelig for læreren å tilpasse denne til elevens nivå. Bruker man KI til tilbakemeldinger kan det redusere den personlige kontakten mellom lærer og elev, noe som er viktig for å gi støtte og veiledning. KI ha også ha utfordringer med å forstå kontekst og nyanser i tekster, noe som kan føre til at komplekse aspekter ved elevens arbeid blir oversett. I tillegg kan bruk av KI i tilbakemeldinger kan bli problematisk ut fra personvernhensyn, siden elevers tekster må lastes opp i programmet.

Filnedlastninger

Lenker

Andre temaressurser:

Hva er kunstig intelligens?

Hva er kunstig intelligens?

En enkel innføring i hva kunstig intelligens er, hvordan KI-verktøy fungerer, og hvilke muligheter KI gir i klasserommet. For deg som vil forstå grunnprinsippene før du tar teknologien i bruk.

les mer
La elevene bruke KI som kreativ partner

La elevene bruke KI som kreativ partner

Praktiske metoder for å la elevene utforske KI som kreativt verktøy. Hvordan teknologien kan støtte elevenes skapende prosesser, styrke deres idéutvikling og gi rom for dypere faglig utforskning.

les mer
Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Kunstig intelligens og lærerens PfDK

Hvordan KI kan integreres i din digitale lærerkompetanse og styrke din profesjonelle praksis. For deg som vil utforske hvordan ny teknologi kan styrke undervisningen og din rolle som pedagog.

les mer
KI som utjevnende verktøy

KI som utjevnende verktøy

Hvordan KI kan støtte mangfoldet i klasserommet gjennom tilpasset opplæring. Praktiske strategier for å bruke kunstig intelligens til å møte behovene hos både faglig sterke elever, elever som strever og flerspråklige elever.

les mer
Lærerens KI-verktøykasse

Lærerens KI-verktøykasse

Konkrete tips for hvordan du kan bruke KI i planlegging, vurdering og undervisning. Tidsbesparende verktøy og kreative løsninger som gjør lærerhverdagen enklere og mer inspirerende.

les mer
Å undervise elever om kunstig intelligens

Å undervise elever om kunstig intelligens

Hvordan undervise om KI-teknologiens muligheter og begrensninger? Her finner du opplegg for å styrke elevenes kritiske tenkning og digitale dømmekraft i møte med kunstig intelligens i samfunnet og eget liv.

les mer

Bidragsytere:

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.

Les mer på uia.no

E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: maria.taraldsen@uia.no