Felles nettressurser for kompetanseheving

Hvordan kan vi sikre at kompetanseheving faktisk fører til varig utvikling i praksis? En nøkkel ligger i hvordan vi organiserer arbeidet. Når informasjon, ressurser og planer er samlet på ett sted, blir det enklere å skape oversikt, bygge felles retning og koble flere på – også over tid.

På denne siden finner du eksempler og inspirasjon til hvordan digitale plattformer kan brukes som fleksible og bærekraftige verktøy i kompetanseutvikling. Målet er å gjøre det lettere å planlegge, gjennomføre og følge opp tiltak, og samtidig legge til rette for kollektiv læring og deling i organisasjonen.

Felles nettressurser som fleksibel drivkraft for kompetanseheving

Hvor finner jeg det dokumentet fra forrige samling? Hvem var det egentlig som skulle forberede presentasjonen? Når var det vi skulle møtes – og hva var det vi skulle gjøre?

Slike spørsmål dukker ofte opp både før og etter kompetansehevingstiltak. Kanskje har du lett gjennom Teams, e-post, meldinger og notater, spurt kolleger eller forsøkt å hente fram noe du husker å ha sett – men som nå virker sporløst forsvunnet. Kanskje kjenner du igjen frustrasjonen fra nyansatte som trenger opplæring i temaer dere gikk gjennom i fjor, eller fra kolleger som var borte på samlingsdagen og aldri helt ble koblet på tiltaket.

Disse utfordringene er ikke uvanlige, og de handler ofte om noe så enkelt – og så komplekst – som informasjonsflyt.

Når alt er samlet på ett sted

En felles digital plattform kan være løsningen. Når alt er samlet på ett sted, trenger ikke hver enkelt å holde oversikt alene. Deltakere og ledere kan forholde seg til én lenke, ett sted å gå, én felles ressursbank. Det gjør informasjonen lettere tilgjengelig, og innsatsen blir mer synlig – både for dem som deltar nå, og for dem som kommer til senere.

En slik plattform reduserer risikoen for at tiltak forsvinner i mengden, og gir et felles referansepunkt i arbeidet. Det bidrar til kontinuitet og gjør det enklere å koble på nye ansatte uten å måtte gjenta alt for hele personalet.

En slik samling ressurser kan bidra til å

  • skape en kultur for læring og deling​
  • støtte systematisk kompetanseutvikling​
  • forenkle partnerskapssamarbeid mellom UH-sektor og praksisfeltet​
  • bidra til varige endringer i skoler og barnehager

Hva kan en slik ressursbank inneholde?

Mulighetene er mange, og det handler ikke om å fylle på med mest mulig – men om å gjøre det lettere å navigere. En god digital plattform kan inneholde både kartlegginger og planleggingsdokumenter, presentasjoner og møtetidspunkt, videoer, refleksjonsoppgaver, undervisningsopplegg og eksempler fra praksis. Den kan romme både konkrete ressurser og pedagogiske ideer, og være et sted der både ledere og lærere kan bidra.

I stedet for at dokumenter og presentasjoner forsvinner etter en samling, blir de stående som en del av en strukturert ressursbank. På denne måten kan plattformen også brukes til repetisjon og fordypning i etterkant, og ikke minst: til videreutvikling.

Sammenlikning av fire eksempler på digitale verktøy

Under ser du en oversikt over verktøy dere kanskje allerede bruker og hvordan de kan egne seg til en digital ressursbank. På Padlet kan du raskt samle lenker, dokumenter og idébanker i en visuell tavle. I Microsoft Teams kan du bruke verktøyet «hjemmeside/home page» for å bygge en oversiktlig samling ressurser.  Med Google Sites kan du strukturere et helt utviklingsløp som en enkel nettside. Og med WordPress kan du lage en åpen eller lukket ressursbank med arkiv, søk og kategorier. Nederst på siden har vi lenket til hvordan slike ressurssamlinger kan se ut i de ulike verktøyene.

​I matrisen under har vi visualisert verktøyene etter ulike kriterier, for å gi deg en pekepinn for hvilket verktøy som kan være nyttig for deg. 

 

Verktøy

Brukervennlighet

Tilpasningsmuligheter

Skalerbarhet

Tilgjengelighet

Padlet 

★★★

Teams

★★

★★

Google Sites

★★

★★

★★

Wordpress

★★

Hvor enkelt det er å sette opp og bruke verktøyet til formålet: oppsett, navigasjon og forståelse av grensesnitt uten lang opplæring.

Hvor fleksibelt du kan endre utseende og funksjoner etter egne behov: legge til moduler, velge maler, skreddersy layout og verktøy.

Evnen til å håndtere utvidelse og fleksibilisering, deriblant at ressurser kan tilgjengeliggjøres for flere brukere og mer innhold over tid uten ytelsesproblemer eller økt administrasjonsbyrde.

Om innholdet er åpent på internett eller låst bak organisasjonens intranett/login, og hvor lett eksterne brukere kan nå det.

s

Bruke "hjemmeside" i Teams som base for ressurser

Teams er en «lukket» ressurs som gjør deling med andre utenfor din organisasjon utfordrende. Teams egner seg derfor best for å systematisere innhold og dele innen egen virksomhet.  

Ressurser

Andre temaressurser:

Padlet

Padlet

Hvordan kan en enkel, visuell oppslagstavle bidra til felles læring og bedre informasjonsflyt?

les mer
Teams

Teams

Hvordan kan interne samarbeidsverktøy brukes til å strukturere og forankre kompetanseutvikling over tid?

les mer
Google Sites

Google Sites

Hvordan kan en enkel nettside gjøre det lettere å planlegge, dele og følge opp profesjonsutvikling?

les mer
WordPress

WordPress

Hvordan kan en åpen ressursbank styrke deling, tilgjengelighet og videreutvikling i hele organisasjonen?

les mer

Bidragsytere:

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø

Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning ved Universitetet i Agder. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en pådriver for profesjonell vekst innen PfDK. Han leder instituttets arbeid innen tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring, samt insituttets EVU-tilbud.

Les mer på uia.no

E-post: haakon.sundbo@uia.no

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen

Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019 med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: gry.jacobsen@uia.no

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen

Maria Taraldsen er realistlærer med spesialpedagogisk ekspertise fra Sam Eyde VGS. Siden 2019 har Maria jobbet i tilskuddsordningene med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak i partnerskap med kommuner, skoler, barnehager og fylke, med fokus på vurdering, digital didaktikk og trygg bruk av kunstig intelligens.

Les mer på uia.no

E-post: maria.taraldsen@uia.no